Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp

Beleveniseconomie: wat betekent dit voor jouw interne organisatie?

Kai - The Disruptors

The Disruptors zijn dol op modellen. Dat heeft te maken met onze eigen chaotische gedachtekronkels, de stiekeme behoefte naar structuur en verheldering. Daarnaast zijn wij dol op andere invalshoeken. Innovatieve inzichten, bij voorkeur afkomstig vanuit andere vakgebieden dan het inmiddels overleden Human Resource Management.

Een veel gebruikt model door The Disruptors is het plaatje hieronder. Wij hebben deze nagetekend van twee superhelden, genaamd Pine & Gilmore. Zij zijn degene die de term ‘beleveniseconomie’ (in het Engels – The Experience Economy) in 1998 hebben gelanceerd. In het kort: door toenemende welvaart ontstaan er nieuwe menselijke behoeftes. Daar zullen bedrijven op in gaan spelen.

De beleveniseconomie is overal. Coolblue, PICNIC en Starbucks zijn goede voorbeelden, maar wat te denken van voorbeelden in de Brainport zoals het Eindhovense Parktheater en de voetbalclub PSV. En wellicht is jouw organisatie ook actief rondom dit thema.

Hoe werkt het?

Vanuit economisch oogpunt is er nogal wat veranderd de laatste jaren. Waar er voorheen producten werden verkocht door bedrijven, is dit getransformeerd naar services een aantal decennia geleden. Consumenten wilden toentertijd niet alleen een product kopen maar verwachten ‘geserviced’ te worden. Een aantal jaren geleden is er wederom een stap omhoog gezet in het model (plaatje) en je komt nu uit bij belevenis als menselijke behoefte (experience).

Dat wil zeggen dat jij en ik verwachten dat we niet slechts een service ervaren maar daadwerkelijk iets beleven als we in onze consumentenrol zitten. We verbinden hetgeen we beleven bij een ‘product’ of dienst aan het merk. Het merk wordt gekoppeld aan de beleving of ervaring.

  • “Waar bevindt het pakketje zich dat ik besteld heb? Yes, het is er bijna, gelukkig!”
  • “Dat kopje koffie wordt speciaal voor mij gemaakt, mijn naam staat erop.”
  • “PSV heeft een nieuwe speler gekocht en stuurt mij daarover een persoonlijk bericht, ik hoor erbij!”
  • “Hey… Parktheater heeft mijn kaartje niet gecontroleerd, ze vertrouwen mij.”

Deze belevenissen zijn inmiddels de norm. We verlangen hiernaar als mens en nemen ‘minder’ niet langer voor lief. We willen ons verbonden voelen.

Euh… maar wat betekent dit voor mijn interne organisatie dan?

Veel organisaties hebben vele interne instrumenten zo georganiseerd dat het ingericht is als een product of service:

  • Met dit formulier kun je jouw medewerkers beoordelen (product).
  • Het recruitmentproces kent deze stappen. Wij vinden een kandidaat voor je (service).
  • In dit functieprofiel staat aangegeven waarvoor je verantwoordelijk bent (product).

Dit verbindt niet. Het is niet voor niks dat HRM zo onder vuur ligt en organisaties worstelen met het gevoel dat medewerkers bij de afdeling HRM hebben. We worden als medewerker niet aangesproken op onze zintuigen die in de buitenwereld iedere dag worden aangesproken.

Oftewel, dat kan ook anders! Want door activiteiten te gaan regisseren en uit te gaan van ‘beleven’ kom je op totaal andere manieren uit van het faciliteren van talent, het creëren van drive en het empoweren van jouw medewerkers.

Je creëert een totaal ander gevoel en maakt verbinding. Dus ga er mee aan de slag.

De volgende stap is al onderweg – zingeving

We zitten op dit moment middenin de volgende transitie. Want voor steeds meer mensen is zelfs ‘beleving’ alleen niet meer genoeg. Pine & Gilmore geven in hun model aan dat de volgende stap ‘transformatie’ is. Oftewel, hoe geven we zingeving aan ons merk?

Vanuit economisch oogpunt kun je dan bijvoorbeeld denken aan organisaties die bijvoorbeeld koffie, bananen, chocolade (Tony Chocolonely) verkopen en aangeven dat jouw bedrag rechtstreeks naar de ondernemers gaat in de landen waar de productie plaatsvindt.

Voor een interne organisatie betekent dit dat de geregisseerde activiteiten om talent te faciliteren, drive te creëren en mensen te empoweren geladen zal moeten worden met zingeving. Waarom doen we dit? Waar draagt dit aan bij? Hoe geven we betekenis aan deze activiteiten?

The Disruptors

Wij geloven erin dat de mens centraal hoort te staan in een organisatie. Wij zien om ons heen dat organisaties behoefte hebben aan een nieuwe visie op het organiseren van werk. Wendbaarheid, autonomie, innovatie en bevlogenheid zijn wensen die hoog op het lijstje staan van iedere organisatie. Wij zien dat bestaande structuren afkomstig uit de Industriële Revolutie (beoordelen, hiërarchie, functieprofielen) dit in de weg staan.

Door met ons na te denken over ‘belevenis’ en ‘zingeving’ binnen organisaties en activiteiten te ontplooien die vanuit die gedachten ontstaan, creëren we organisaties waarin die wensen vervuld kunnen worden. Let op: want dat vraagt om lef, vertrouwen, transparantie en actie.

Wil je hier eens over verder praten? Wij horen het graag!
Tel: 06-50883113
Email to: bram@thedisruptors.nl

2 reacties op “Beleveniseconomie: wat betekent dit voor jouw interne organisatie?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *